Zoeken
  • suzanneypma

Maakonderwijs in de muziekles

Ik las onlangs het boek "maken in de klas" van Astrid Poot en vroeg mij af of we in het muziek onderwijs ook kunnen maken op de manier zoals in dat boek staat beschreven. Veel meer experimenterend, ontdekkend en al doende leren en minder reproduceren. Met een groep SKVR muziekdocenten komen we maandelijks bij elkaar om daarover te praten. Het begon als werkgroep technologie. Maar het onderwerp van gesprek is nu meer verschoven naar de inhoud. Hoe kunnen we meer maken en minder reproduceren in de klassikale muziekles? Wat hebben we nodig? Welke muzikale maakopdracht zet aan tot creatief denken, maar biedt wel genoeg kaders om alle leerlingen in de klas gemotiveerd aan de slag te laten gaan? Op de achtergrond speelt ook nog steeds: Welke rol kan technologie bijdragen? En ook belangrijk: zijn er ook negatieve rollen die technologie kan aannemen? De angst dat interesse in het bespelen van een instrument langzaam afneemt is namelijk groot. Is deze angst wel geoorloofd? Ik ga het onderzoeken door te praten met muziekdocenten, muzikanten, makers en natuurlijk leerlingen.


2 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

© 2020 by Kaboomm created with Wix.com